Meno­pozda ve spor

Meno­pozda ve spor

Meno­pozda spor, özellikle kadının sağlığı açısından büyük önem kaza­nır.

Menopoz başlarken vücuttaki hormonal değişimlere bağlı olarak kadınlar genellikle kilo alır. Hormonların eksikliğinde yaşanan sıkıntıların ötesinde, vücutta bedensel ve ruhsal olarak sinsi değişimler meydana gelir. Özellikle kemik dokusu ve kalp, damar sistemi bu süreçten olumsuz etkilenmektedir.

Menopoz öncesinde Spor yapmaya alışık olma­yan bir kadında, vücut daha da hantallaşmaya başlar, bu dönemdeki kadınların daha önce hiç spor yapmamış olsa bile menopoz döneminde mutlaka spora başlaması gerekmektedir.

Menopozda günlük kalori ihtiyacı 200–400 kalori düşmektedir. Yani bu daha az yemek yemek ve daha çok spor yapmak anlamına gelir.

Menopoz döneminde kadınları bekleyen pek çok can sıkıcı, alışılması kolay olmayan sorun vardır. Sıcak basmaları, geceleri uykudan uyandıran aşırı bir terleme problemi, uykusuzluk, depresif ruh hali ile yorgunluk ve baş ağrıları pek çok kadını bitkin, halsiz düşürür.

Herhangi bir ilaçla tedaviye başlanmadan önce yaşam tarzının, beslenme şeklinin ve alışkanlıkların doktorla birlikte gözden geçirilmesi ve sağlık açısından farklı bir sorun yoksa egzersiz programına başlanılması gerekmektedir.

Menopoz döneminde spor yaparken hem aerobik hem de güç egzersizlerini doğru bir şekilde birleştirmek gerekmektedir.

Haftada ortalama 3 gün veya tercihe göre 3 günün üzerinde 30 dakika yapacağınız egzersiz son derece işe yarayacaktır.

En uygun egzersiz modeli de içinde hem aerobik hem de direnç, güç egzersizlerini birleştiren; bir yandan yağ yakarken bir yandan da vücudunuzdaki kas kütlesini arttırabilen, hidrolik makinalar ile çalışacağınız hidrolik fitnesstır. Hidrolik fitness İnterval çalıştırdığı için rahat rahat nefes alıp nefesi düzenleyerek, soluk soluğa kalmadan, sizi rahatlatacak bir şekilde egzersiz yapmanızı sağlayacaktır.

Düzenli egzersiz yapmak ruhsal gevşeme yönünden olumlu etki yaratacaktır. Ayrıca efor kapasitesini geliştireceği gibi menopoz döneminde oluşacak olan bel bölgesi kalınlaşmasına, sıcak basmalarına, kemik erimesine de olumlu etkisi olacaktır.

Birkaç hafta düzenli spor yaptıktan sonra kendinizi daha sağlıklı ve genç hissedeceksiniz. Şüphesiz yaşam kaliteniz arta­caktır. Vücudunuzu diri hissettikten sonra, Spor yapmaya başladığınız için, beslenme düzeninizi de disipline edebileceksiniz. Burada önem­li olan menopozda ilk defa spora yöneliyorsanız, olimpiyatlara katılıyormuş gibi kendi sınırlarınızı zorlayacak, soluk soluğa yapacağınız sporlardan kaçınmak ve de sporu keyif haline getirmektir.

Nevin BEYDOĞAN  b-fit Denizli Çamlık Yöneticisi