Biraz Et, Bolca Sebze Geleceğin Diyeti: Fleksiteryan- Dünyevi Sağlık Diyeti

Biraz Et, Bolca Sebze Geleceğin Diyeti: Fleksiteryan- Dünyevi Sağlık Diyeti

Etkilerini çeşitli doğa afetleri ile daha da hissettirmeye başlayan Küresel İklim Krizinin sadece hava olaylarını değil, gıda üretimimizi de olumsuz etkilemeye başlayacağı artık tüm dünya tarafından biliniyor. Yakın gelecekte 10 milyara çıkacağı tahmin edilen insan nüfusunu doyurabilme sorunu ve bununla ters orantılı olarak her geçen gün azalan tarım alanları hepimizi gelecek hakkında daha da endişelendirmekte.


Sürdürülemez tarım ve hayvancılık politikalarının da büyük ölçüde neden olduğu küresel kıtlığa karşı geliştirildiği öne sürülen GDO, tarım zehirleri gibi uygulamalarsa gıda krizini farklı nedenlerden dolayı daha derin çıkmazlara sokabilir. Peki çanlarını çalarak yaklaşan iklim krizine karşı ne yapmalı, hangi beslenme türünü tercih etmeliyiz?


“Dünyevi Sağlık Diyeti”


Sürdürülebilir bir gelecek için çalışan EAT-Lancet Komisyonuna bağlı 37 bilim insanı tarafından geliştirilen bu yeni diyetin adı: Dünyevi Sağlık Diyeti. Bu diyette protetin kaynağı ağırlıklı olarak kuruyemişler ve bakliyatlar (fasülyegiller, mercimek, nohut vs.). 


Sürdürülebilir bir gelecek için uygulanması gereken bu diyete göre “ben az et tüketiyorum; haftada 1 burger, ayda 1 bir biftek yiyorum” cümlesi bile fazla. Aynı zamanda haftada en az 2 porsiyon tüketilen deniz ürünleri ve tavuk ne yazık ki dünyanın geleceğine yük olmaya devam ediyor. Araştırmacılar bunun yerine günlük protein ihtiyacının bitkisel kaynaklı proteinlerden elde edilmesi gerektiğinin altını çiziyor.


Bu duyarlı diyete ilk olarak tabağımızın en az yarısını sebze ve meyveden oluşmasını sağlayarak başlayabiliriz. 

“İklim Dostu” Bu Diyetin 1 Günlük Menüsü Nelerden Oluşur?

  1. Fındık/ Fıstık: 50 gr/gün
  2. Fasülye, nohut, mercimek diğer baklagiller: 75 gr/gün
  3. Balık: 28 gr/gün
  4. Yumurta: 13 gr/gün (bu oran toplamda haftada 1 yumurtaya denk gelir)
  5. Et: 14 gr/gün kırmızı et, 29 gr/gün beyaz et
  6. Karbonhidrat: 232 gr/gün tam tahıllı ekmek ya da pirinç ve 50 gr/gün sebze
  7. Süt ürünleri: 250 gr (bu günlük 1 su bardağına denk gelir)
  8. Sebze-meyve: 300 gr/gün sebze, 200 gr/gün meyve

Günlük diyet aynı zamanda 31 gr. şeker ve 50 gr. oranında yağ (zeytinyağ gibi daha kaliteli yağlar tercih edilmeli) içerebilir. 

Günlük tüketim oranlarının karşılıklarını yukarıdaki görselde görebilirsiniz.

Peki Bu Diyeti Uygulamak Mümkün mü Yoksa Bir Fantezi mi?

“İnsanlık şuanda olduğu gibi hiç bir dönemde gıda sistemini bu ölçekte ve hızda değiştirme cüretinde bulunmadı” Line Gordon, Stockholm Resilince Center, Stockholm Üniversitesi

Son 50 yılda gıda ve tarım endüstrisinde yaşanan bu hızlı değişim, aşırı tüketim ve aşırı israf hem dünya kaynaklarını hem de insan sağlığını bugüne kadar hiç olmadığı hızda olumsuz etkilemeye başladı. Üretebilmek için tarımdan daha fazla kaynak tüketen hayvancılık endüstrisi ve et tüketiminin büyümesi dünya kaynakları üzerindeki artık en önemli sorunlardan bir tanesi. Tarım devriminden önce yaşayan atalarımızın bugün tükettiğimizin neredeyse 10’da 1’i oranında az tükettiği tezini dikkate alırsak, neden olmasın diyoruz. Ne de olsa gıda konusunda hepimizin bildiği gibi iş nicelikte değil, nitelikte.

Ziraatten iklim ve beslenme uzmanlarına kadar farklı disiplinlerden araştırmacılar tarafından yürütülen 2 yıllık araştırmalar sonunda elde edilen bulgular Lancet Bilim Dergisinde yayınlanmıştır.


Not: Ziraatten iklim ve beslenme uzmanlarına kadar farklı disiplinlerden araştırmacılar tarafından yürütülen 2 yıllık araştırmalar sonunda elde edilen bulgular Lancet Bilim Dergisinde yayınlanmıştır.


Kaynak: bbc.com

Sonraki makale ''İstanbul'un Yürüyüş Rotaları''